دیالکتیک هنر و شهر

نویسندگان

مرجان زندی

چکیده

شهروند تحت سلطه بوروکراسی و سازمان های پیچیده زندگی مدرن، سندیت  (authenticity) خود را گم می کند و در جریان بازیابی خود هم به دنبال نمود  (appearance) و هم شبه رخدادها(pseudo-events)  می گردد. این مسئله که معماری و معماری منظر قابلیت پذیرش ساختاری روایی و داستان گونه را داشته باشد، مورد تردید است. در طراحی منظر می توان از جای گشت ها و ترکیب های بی شماری استفاده کرد، اما نمی توان این روایت فراتر از داستان را به گونه ای خطی جهت دهی کرد. هنر شهری(public art, urban art)  به طور عام و «دیوارنگاره شهری» به عنوان مصداقی از آن، عینیتی مولد است که توانایی خلق کیفیت روایت گری خطی و تداعی گری را - که ضامن سرزندگی و حس تعلق شهروند است - داراست. نوعی خوانش بینامتنی میان ادبیات، معماری، منظر شهری، فرهنگ فولکلور، هنرهای تجسمی و ... است که می تواند مرز میان فرهنگ و زندگی را کمرنگ کند.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

دیالکتیک فضا در تریالکتیک شهر

هنری لوفور، جامعه شناس و فیلسوف مارکسیست فرانسوی، مُبدع نظریه تولید فضاست. تحلیل بقای نظام اقتصادی سرمایه داری از طریق فضا و همچنین تاثیرات دولت و مردم بر فضا، از جمله مسائلی هستند که لوفور را به نظریه پردازی درباره فضا به عنوان یک محصول اجتماعی رهنمون کردند. لوفور به دنبال بررسی این موضوع بود که دولت چگونه بر کاربران فضا، از طریق فضا، هژمونی خود را اعمال می کند و همچنین به دنبال تغییری در مفهوم...

15 صفحه اول

طبیعت، شهر، هنر

شهر، برای انسان موجودی متناقض است؛ از سویی عامل بیگانگی و جدایی او از طبیعت است؛ و از سوی دیگر محیط پیوند و برقراری ارتباط‌های اجتماعی است. درنتیجه، شهر، میان دو قطب طبیعت و جامعه، ایفای نقش می‌کند. پویش (دینامیسم) شهرهای معاصر، دوری از یکی و توسعه دیگری است. زندگی مدرن، تکنولوژیک و طبیعت گریز روزبه‌روز افزایش می‌یابد؛ ارتباط‌های انسانی که به مدد رسانه‌های نوین هر روزه توسعه می‌یابد، به ن...

متن کامل

هنر سبز در مرکز شهر

انبوه توده‌های ساختمانی و ماشین‌گرایی مرکز شهر که عموماً محصول توسعه تکنولوژی‌ است؛ جایی برای میل به زیباشناختی و طبیعت گرایی انسان باقی نمی‌گذارد. بنابراین در نوشتار ذیل رویکرد ما، چگونگی ارتباط انسان با محیط شهری و ایجاد فضایی که میان نیازهای روان‌شناختی و پتانسیل‌های محیط شهری تعادل برقرار کند، خواهد بود. «باغ مجسمه ناشر» در مرکز شهر دالاس تلاشی است برای رسیدن به این تعادل که با ایجاد واحه‌ای...

متن کامل

دیالکتیک و معنا

برای صورت‌بندی مسئلة «معناپژوهی ارشاد اسلامی»، بررسی دیدگاه‌های متفاوت دربارة معنا ضرورت دارد. در این نوشتار به رابطة میان «دیالکتیک»[1] و «معنا» می‌پردازیم، با این امید که در انتها، بررسی این رابطه ما را در دستیابی به معنای ارشاد اسلامی یاری ‌کند. پیش از پرداختن به رابطة «معنا و دیالکتیک»، باید ببینیم که مقصود از دیالکتیک چیست؟ برای جست‌وجوی پاسخ این پرسش به تاریخ تفکر و فلسفه مراجعه می‌کنیم...

متن کامل

دیالکتیک استعلایی و هستی‌شناسی صدرایی

در این مقاله نویسنده سعی دارد تا مطالعه‌ای تطبیقی را دربارۀ قابلیت‌های دو نظام فلسفیِ آسیایی و اروپایی در باب موضوعی خاص – یعنی قوۀ عقل – ارائه دهد، و از این طریق تأملی بر امکان گفت‌وگو میان سنت‌های فلسفی‌ای داشته باشد که تا به امروز پیشینه‌ای سخت و تسلیم‌نشدنی در این باره داشته‌اند. اگرچه پس از عصر روشنگری و با فیزیک نیوتنی و در فلسفۀ نقادی کانت، وحدت و کمال فاهمه توسط عقل فراهم می-شود، عملاً بر...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
مجله علمی-ترویجی منظر

ناشر: مرکز پژوهشی هنر، معماری و شهرسازی نظر

ISSN 2008-7446

دوره 1

شماره 4 2010

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023